Dags att börja tänka på sommardäck

Igår sken solen och trots att det bara är början på februari så fick man vårkänslor när man stod i garageöppningen där det var helt vindstilla. Jag stannade upp och stod där i en halv minut och njöt av den underbara känslan som solen gav mig. Tankarna på vår med bilen i rygg tog mig ganska snabbt vidare till sommardäcken som behöver bytas ut.

Det är faktiskt helt rätt tid att handla sommardäck i Sverige nu. Det riktiga hysterin kring sommardäck träder inte kraft förrän i mitten på mars och framåt beroende på var i landet du bor. Det är inte ovanligt att äldre modeller av sommardäck som ska ersättas av nyare (som bara är lite bättre) säljs ut billigare nu. Det gör faktiskt läget perfekt att undersöka modeller, priser m.m. inför våren.

En hemsida där du kan söka och jämföra sommardäck är www.nordendack.se. Precis som vanligt behöver du veta storleken på fälgarna, däckens bredd och profilhöjden. Det kan också vara bra att känna till bilens maxhastighet och belastningsindex. Normalt sätt är det inget problem och du får alltid lov att ha däck som klarar av mer än vad bilen är specificerad för, vilket ofta gör att jag väljer däck som har höga värden (t.ex 94V, eller en bokstav senare i alfabetet). Bokstaven står för hastigheten och V motsvarar 240km/h. Allting efter det klarar mer än det och många vanliga bilar med bra motorer (250-300Hk) har hastighetsspärr på 240-250 km/h.

Något annat som kan vara intressant att känna till när man tittar på sommardäck (eller egentligen vilka däck som helst) är deras Energimärkning av däcken. Alltså hur pass energieffektiva de är och här finns faktiskt bränsle att spara. Det kan vara värt att räkna lite här för däck som kostar några hundra kronor mer per däck kan i slutändan faktiskt vara billigare om de minskar friktionen mot vägbanan och gör att bilen dricker mindre bränsle. På Energimyndighetens hemsida hittar du mer information om det. Dessutom hjälper du miljön ju mer energieffektiva dina sommardäck är.

Bullernivå brukar sällan vara problem på sommardäck men det kan ändå vara intressant att titta på, speciellt om du har en bil där du känner att isoleringen inte är så bra som den en gång kanske varit. Ljudnivån mäts i decibel (dB) och är en logaritmisk skala, vilket i detta fallet betyder att för varje 3 stegs ökning så dubblas ljudnivån. 6dB är givetvis dubbelt så högt som 3dB, men 74dB är också dubbelt så högt som 71dB. Det betyder att om du väljer mellan två däck som skiljer 5-6dB så kommer det ena däcket ge ifrån sig ljud som är upp till 4 gånger så högt.

Avslutningsvis skulle jag även vilja trycka på att däck är en säkerhetsaspekt. Att köra med slitna däck är dumt och det är ändå de flesta väldigt duktiga på att undvika (eftersom lagen faktiskt förbjuder det). Men skillnaden mellan riktigt bra däck och billiga däck kan vara stort. Det finns exempel där däck kan köra 20km/h snabbare utan att få vattenplaning på samma underlag medan sämre däck (billiga) uppnår vattenplaning mycket tidigare. Bromssträcka på torrt och vått underlag skiljer sig också mycket och är viktiga aspekter att ta hänsyn till. Det kan vara skillnaden mellan en att inte krocka eller att krocka. Det kan vara skillnaden mellan en dödlig krock och och icke dödlig krock. Det kan vara skillnaden mellan att du får betala självrisk och att du slipper betala. De flesta kompromissar inte när det kommer till bilbältet, men det samma borde gälla vilket däck man väljer. Vi bilägare, Aftonbladet och Råd & Rön är alla exempel på tidningar som gör årliga tester av däck. Oftast kostar det 20-30kr för att få ta del av artikeln och det kan hjälpa dig att hitta rätt däck till rätt pris.

Add a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.